Köpvillkor

1. Om Lovely Text AB

  • Företaget har sitt säte i Huddinge.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till lovelytext@lovelytext.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

2. Beställning

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

3. Leverans

  • Frakt inom Sverige sker med Postnord och tar 1-5 arbetsdagar och levereras direkt till postlådan. Om försändelsen skulle vara för stor för att gå ner i postlådan, levereras det vid dörren eller i en påse på postlådan. När beställningen levererats vid dörren fotograferas det, och bilden blir tillgänglig för avsändaren och mottagaren. Observera att beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid, ska du kontakta oss på e-postadress: lovelytext@lovelytext.se.
  • Vi ansvarar inte för eventuella förseningar hos fraktbolaget som påverkar leveranstiden.
  • För Ordrar som inte hämtats ut eller tagits emot debiteras en avgift på 299 kr. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering.
  • Riskövergång: Risken för varan övergår till dig som kund när varan har levererats till den angivna leveransadressen. Leverans anses fullgjord när varan har placerats i din brevlåda eller på annan angiven plats enligt dina instruktioner. Om varan inte kan placeras i brevlådan och hängs på en säker plats enligt postens standardprocedurer, anses leveransen också fullgjord.
  • Stulna eller förlorade paket: Om du misstänker att din leverans har blivit stulen eller förlorad efter att den har levererats enligt ovanstående villkor, vänligen kontakta oss omedelbart. Vi rekommenderar att du kontrollerar med dina grannar och eventuellt ditt lokala postkontor innan du kontaktar oss. Vi kommer att göra vårt bästa för att hjälpa dig, men vi kan inte hållas ansvariga för stulna paket efter att leveransen har fullgjorts enligt våra villkor.

4. Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Ångerrätt

  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
  • Kläder får provas, men ej användas. Om du vill byta storlek på en vara måste en ny order göras i Webshopen. Alla etiketter ska finnas kvar på produkterna.
  • När Du ångrar ditt köp betalar Lovely Text AB tillbaka det belopp som Du betalat för varan, exklusive betal- och fraktkostnader.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
  • Om Du vill ångra köpet ska Du, inom 14 dagar efter att Du mottagit din leverans, meddela Lovely Text AB om detta på lovelytext@lovelytext.se
  • Du bör omedelbart och senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
  • Produkten ska vara oanvänd och tillbakaskickad i originalförpackning.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Produkter med kundspecifikt namn.
  • För beställningar gjorda av företag.

6. Reklamation och klagomål

  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
    • Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till lovelytext@lovelytext.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

7. Ansvarsbegränsning

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets kontroll (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter eller produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

8. Produktinformation

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

9. Information om Cookies

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post- och telestyrelsens hemsida.

10. Personuppgifter

  • Genom att handla hos Lovely Text AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Lovely Text AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
  • Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
  • Betalleverantör: Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Shopify Pay, PayPal.
    • Fraktbolag: För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.
  • Nyhetsbrev: Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
10.5 Rätten till tillgång
  • Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
10.6 Rätt till rättelse
  • Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
10.7 Rätten att bli glömd
  • Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
10.8 Ansvarig för dataskydd
  • Lovely Text AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
  • Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

11. Ändringar till de Allmänna Villkoren

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

12. Tvist och lagval

    • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr.
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Specifika tillägg för kläder med tryck:

  1. Tryckkvalitet och Färgåtergivning:
    • Vi strävar efter att återge färger och tryck så exakt som möjligt på vår webbplats. Observera dock att färger kan variera beroende på bildskärm och upplösning. Små avvikelser i färg och tryck kan förekomma.
  2. Tvättråd och Skötsel:
    • För att bevara trycket och kvaliteten på dina kläder rekommenderar vi att du följer de tvättråd som medföljer varje produkt. Lovely Text AB ansvarar inte för skador som uppstår på grund av felaktig tvätt eller skötsel.
  3. Specialbeställningar och Anpassade Tryck:
    • Vid beställning av specialtillverkade produkter eller produkter med kundspecifikt tryck, vänligen dubbelkolla att all information är korrekt innan du slutför din beställning. Ångerrätten gäller inte för specialtillverkade produkter eller produkter med kundspecifikt tryck.
  4. Storleksguide:
    • Vi rekommenderar att du använder vår storleksguide för att säkerställa att du beställer rätt storlek. Om du är osäker på vilken storlek som passar, kontakta oss gärna för rådgivning.
  5. Returer och Byten av Kläder med Tryck:
    • För att returnera eller byta kläder med tryck måste produkten vara oanvänd och i originalförpackning. Vi förbehåller oss rätten att neka returer eller byten om produkten har använts eller om originalförpackningen saknas